Blenda fotograficzna - do czego tak właściwie służy?

lutego 04, 2019

Na blogu już nie raz spotkaliście się z wpisami typowo fotograficznymi, np. przy okazji gimbala i wężyka spustowego. Czas na coś, co powinno się znaleźć w rękach każdego fotografa, który chce rozpocząć swoje prace z ludźmi w terenie lub po prostu w przypadku konieczności doświetlenia fotografowanego obiektu. Mam nadzieję, że wpis będzie jak najbardziej przydatny!


Głównym zadaniem blendy fotograficznej jest doświetlenie, modyfikacja światła, jego rozproszenie, zmiękczenie... Niesamowicie przydatna przy pracy w plenerze, niedoceniona przez początkujących fotografów, a dla profesjonalistów przedmiot, który ułatwia późniejszą obróbkę zdjęć.


Ja zdecydowałem się od razu na dużą blendę, owalną 100 cm x 150 cm. Więc jest co ze sobą nosić! Przydała mi się zwłaszcza podczas wykonywania sesji narzeczeńskich dla dwóch znajomych mi par. Efekty były fantastyczne, ze względów prywatnych nie mogę pokazać Wam tutaj zdjęć końcowych, ale musicie wierzyć mi na słowo, że było warto :)


Taka duża blenda z powodzeniem oświetli nie tylko twarz modela/modelki ale także całą sylwetkę, co jest niesamowitym plusem. Jej minus to oczywiście rozmiar, ale przecież bez problemu można ją złożyć.


Sprytne "uszko" pozwala na łatwe noszenie, zabieranie ze sobą blendy oraz, przy zmianie powierzchni oświetlenia z np. srebrnej na złotą, odnalezienie punktu zaczepnego, czyli jak odpowiednio nałożyć blendę na stelaż. 


Tutaj pierwsze zestawienie zdjęć z blendą i bez blendy. Wykorzystałem do tego kubek w kształcie obiektywu. Zdjęcie było robione w domu, przy dość zachmurzonym niebie, ale efekt jest widoczny gołym okiem. Niestety pogoda nie pozwoliła mi wyjść na zewnątrz, by popełnić kilka fotografii z użyciem tego fotograficznego gadżetu.


Tutaj też od razu widać różnicę. W okularach widać nawet blendę :) Przy tych dwóch fotografiach użyłem blendy srebrnej. Jestem zwolennikiem białego/niebieskiego światła. Zastosowanie blendy nawet w warunkach domowych pozwoli w pewien sposób doświetlić fotografowany obiekt. 


Moja blenda to 5w1 i mamy tutaj:

  • kolor biały
  • kolor czarny
  • kolor srebrny
  • kolor złoty 
  • dyfuzor
Blenda biała pozwala na prawidłowe ukierunkowanie światła, ale bez zmiany temperatury barwowej. Ja osobiście rzadko kiedy wykorzystuję tego typu doświetlenie - nie mój typ.

Blenda czarna (zazwyczaj jest to po prostu element pokrowca, zewnętrznej strony blendy. Jej zadaniem jest odcięcie światła odbijanego od danej płaszczyzny.

Blenda srebrna charakteryzuje się odbijaniem światła ostrzejszego i nieco zimniejszego, niż blenda biała. Przydaje się przy fotografii produktowej, ale także w plenerze. Jest to mój ulubiony sposób doświetlania zdjęć.

Blenda złota powoduje spadek temperatury barwowej - kolory stają się widocznie cieplejsze, światło jest mniej ostre, niż w przypadku blendy srebrnej.

Blenda dyfuzyjna - to to, co znajduje się w samym środku blendy. Jej tak jakby stelaż. Zadaniem dyfuzora jest głównie zmiękczenie światła padającego na modela/modelkę. Pozwoli nam to usunąć ostre kontrasty, zwłaszcza gdy robimy zdjęcia w plenerze podczas bezchmurnego dnia. 


Tutaj macie zestawienie przed użyciem blendy złotej i po jej zastosowaniu. Widać ciepłe światło. Okulary są doświetlone, jednak nie aż tak, jakbym chciał. Dlatego mimo wszystko pozostaję przy używaniu srebrnej powierzchni blendy! :)


Nie martwcie się tym, że po wyciągnięciu z paczki/pokrowca Wasza blenda jest niemiłosiernie pognieciona - to całkowicie normalne. Zwłaszcza, że aby odpowiednio ją przechowywać (bez ryzyka, że się zniszczy) trzeba ją składać. 


Moja blenda w wyniku częstego używania straciła już część od zamka błyskawicznego - trudno się mówi :) Najważniejsze, że sprzęt nie leży i nie kurzy się!

A Wy? Korzystacie z takich gadżetów podczas swoich fotograficznych prób? Jeśli nie - polecam! Blenda fotograficzna naprawdę zmieni Wasze postrzeganie światła i konieczności użycia jego prawidłowego kierunku!

Może Ci się spodobać także

0 komentarze